Een Stappenplan
Waar Het Echt Om Gaat
Het opzetten van een social media campagne kan overweldigend zijn door de overvloed aan beschikbare informatie. Je wordt overspoeld met honderden tools, tips en tricks. Maar het gaat niet om de tools, tips en tricks; het gaat om het aanzetten tot actie van je publiek. Reclame is veel veranderd over de jaren, van televisiereclames tot social media advertenties, maar uiteindelijk draait het allemaal om hetzelfde: een goede reclamestrategie om echt impact te maken en je publiek tot actie aan te zetten.
1. Begin met Je Doel: Wat Wil Je Bereiken?
Een succesvolle campagne begint met het stellen van duidelijke doelen. Wat wil je precies bereiken? Vermijd algemeenheden en wees concreet. Je doel kan bijvoorbeeld “meer sales” zijn. Dat is een van de meest voorkomende einddoelen natuurlijk. Maar dat is pas helemaal aan het einde van de customer journey. De vraag wordt: hoe wil je meer sales gaan genereren? Door meer mensen op je website te krijgen? Of door je advertentie viral te laten gaan? Je merkt al, het gaat meer om de weg naar je einddoel toe dan het einddoel zelf. De customer journey is waar het om draait:
- Eerste contactmoment: Waar ontmoet de klant jouw merk voor het eerst?
- Vervolgacties: Wat moet de klant daarna doen? Bijvoorbeeld een formulier invullen, op een link klikken of een comment plaatsen.
- Het einddoel: Hoe leid je de klant uiteindelijk naar jouw doel?
2. Kies Je Platforms
Niet elk social media platform is geschikt voor elke campagne. Maak een overzicht en bedenk hoe je elk platform anders kunt benaderen, omdat de doelgroep per platform varieert. Bijvoorbeeld, Instagram is heel geschikt voor creatieve reclames die visueel aantrekkelijk zijn, terwijl je op LinkedIn meer op een zakelijke manier de boel wilt benaderen.
3. Creatief Concept
Je bent niet de eerste die gaat adverteren op social media. Sterker nog, als je niet opvallend genoeg bent, zul je wegvallen in de menigte. Grote kans dat je concurrentie ook adverteert op social media. Hoe val je op? Hier zijn een paar ideeën:
- Humor: Mensen onthouden grappige advertenties beter.
- Shock Factor: Verrassing kan de aandacht trekken.
- Inzichten Bieden: Geef waardevolle informatie.
- Creativiteit: Speel in op memes of andere actuele trends.
De eerste drie seconden van je video zijn cruciaal; anders word je namelijk meteen weggescrolld. Dit is het belangrijkste moment van je hele video. Hier moet de meeste aandacht aan besteed worden om echt resultaat te behalen.
Voorbeeld: Een bedrijf dat duurzame sokken verkoopt kan een humoristische video maken waarin de sokken extreme omstandigheden overleven, wat hun lange levensduur benadrukt.
4. Een goed begin is het halve werk
Een goed creatief concept is de kern van een succesvolle social media campagne. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om een video van hoge kwaliteit te maken en performance marketing goed uit te voeren. Je moet de juiste uitvoerende partijen vinden om je video’s te produceren en ze in je social media campagne te integreren. Performance marketing, zoals het optimaliseren van je advertenties en het analyseren van data om je bereik te vergroten, is essentieel.
Maar zelfs de best geproduceerde video en de meest geavanceerde marketingstrategieën zullen niet converteren als het creatief concept niet sterk genoeg is. Een video kan nog zo’n hoge kwaliteit hebben, maar zonder een krachtig, creatief idee zal deze niet de gewenste impact hebben en je doelgroep niet aanzetten tot actie. Het gaat erom dat je boodschap blijft hangen en een emotionele of intellectuele reactie uitlokt bij je publiek. Zorg ervoor dat je intentioneel bezig bent met je content en de boodschap die je wilt overbrengen.
5. Dit is onze passie
Wij vinden het geweldig om mee te denken over creatieve ideeën en campagnes. Wil je een keer sparren? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.